Fastigheter

Synlighet för snickare

Konverteringsoptimering handlar om att möta och hjälpa besökarna på en webbplats till att ta rätt beslut och genomföra en handling. Inom E-handel syftar man på att besökarna även handlar vilket därmed skapar en konvertering. Inom tjänstesektorn kan det handla om att få besökarna att fylla i ett formulär, begära offert osv.

Exempel för takläggare i Stockholm

En takläggare i Stockholm erbjuder sina tjänster och har en hemsida. Denna hemsida är väl synlig när personer använder Google och söker mot denna tjänst i just Stockholm. De använder även Adwords och annonserar lokalt som söker efter ”lägga om tak”, ”takläggare” och liknande begrepp.
Via Google Analythics kan han se att det är ett par tusen besökare på sidan varje månad. Men även att många är inne på den en kort period för att sedan lämna hemsidan. Om det under samma period bara kommer in ett par offertförfrågningar är det konverteringsoptimering som behövs. Att få fler besökare att konvertera dvs. begära offert.

  • Kontaktuppgifter direkt
    Första steget är att se över hur kontaktuppgifterna presenteras och var på sidan de finns. Den som vill anlita en takläggare kommer till största sannolikhet vilja ringa eller maila dem för att få en offert. Därmed bör kontaktuppgifterna nås redan från första sidan. Dessutom bör de vara klickbara så att man kan ringa företaget bara genom att klicka på deras telefonnummer.

  • Besökaren möts av rätt budskap
    Många hemsidor är ”röriga” vilket gör det svårt för besökaren att få känslan att man hamnat rätt. En privatperson kanske söker en takläggare i Stockholm och besöker denna webbplats. Men om startsidan presenterar företagets historia, 10 olika tjänster och massa referenser kan en tveksamhet växa hos besökaren. Vad är det egentligen de erbjuder? Kan de lägga om tak?
    Är det primärt takläggning som företaget jobbar med bör även detta vara det som primärt presenteras på sidan. När personen kommer in på webbplatsen ska det inte vara någon tvekan om att de lägger och renoverar tak och detta inom området i och omkring Stockholm.

  • Var tydlig och enkel
    Överlag handlar det om att vara tydlig och enkel i sin information. Även om företaget har mängder av fördelar så är det bästa att bara lyfta fram några. Även om man jobbar mot flera städer kan det vara tydligare att lyfta fram vissa osv.
Juliana Norberg